Reklama
 
Blog | Pavel Peřina

Dalajláma v čínském tisku

S malou zkusenosti z predrevolucni doby mi nebylo pred odjezdem do Ciny jasne, do jake miry a jakym zpusobem a jestli vubec je Cinske verejnosti presentovana osobnost Dalajlamy. Z komunisticke historie vime, ze nektere nevhodne Ceske osobnosti byly jednoduse z historie vymazany. Ze to v Cine delaji jinak dokazuje clanek otisteny v China Daily. Tento preklad ma za cil seznamit ctenare blogu s mnozstvim a typem informaci zverejnenych o Dalajlamovi v Cine a priblizit zpusob prace s informacemi. Preklad nema za cil v zadnem pripade vyvolat diskuzi o samotnem obsahu clanku, nebo snad propagovat jednu ci druhou stranu. Jest na bystrem ctenari, aby si udelal zaver laskave sam.

———–
publikovano v China Dialy 5 Unora 2008

Sesteho ledna, Dalailáma nahnal mnichy v Indickeho klasteru Gaden k podepsani slibu nepodporovat Budhistickeho Ochrance Gyaiqen Xudaina a zaroven vyloucil devet mnichu kteri odmitli tento slib podepsat. Devateho ledna pak znovu obnovil diskuzi na tema Gyaiqen Xudain a prohlasil, ze rozhodnuti musi probehnout zkrze verejnou volbu. Nektere budhisticke klastery v Indii nasledovaly Dalailamovych prikazu a usporadaly verejne hlasovani, zda verit v Gyaiqen Xudaina, nebo ne.

Proc je Dalajlama tak znepokojeny otazkou viry v Gyaiqen Xudaina ?

Dalajlama uvadi dva duvody: Gyaiqen Xudain zasadne skodi Tibetu a tudiz nema dobry vliv pro zdravi Dalajlamy. Zadruhe je podle nej Gyaiqen Xudain blud a kacir, ktery plni dabelske rozkazy. V poslednich letech, vzdy kdyz byl Dalajlama nemocny nebo flustrovany bojem za „nezavislost Tibetu“ tak z toho vinil prave Gyaiqen Xudaina. Z toho vyplyva, ze ctrnacty Dalajlama ma pochybnosti, coz by vsak nemelo byt duvodem branit ostatnim ve vyznani sve viry.

Reklama

V devadesatych letech, ve jmenu boje proti Budhistickemu opatrovniku (rozumej Gyaiqen Xudain), Dalajlama pocal s masakry sekty New Kadampa. Naridil Tibetskemu Mlademu Kongresu, Tibetske Zenske Federaci a dalsim nasilne odstranit sochy Gyaiqen Xudaina a naridil zmlatit ty, kteri se temito narizenimi neridili. Ti, kteri to odmitli byli potrestani vyhnanim z klasteru.

Nyni Dalajlama obnovil svuj stary trik svolanim verejne volby. Verejne volby jsou soucasti demokracie a moderni civilizace a vyrazem svobody. Diky Dalajlamove nabozenskemu a absolutiskemu chovani, si tito lide musi pripadat jako v dobe inkvizice a dobe temna.

V srpnu, nemecke noviny Die Welt otiskly clanek spoluautora Victor a Victorie Trimondi, ktery prohlasili: „V Tibetu neskocila stredoveka era, az do poloviny dvacateho stoleti. Predtim, byl Tibet zaplaveny valkami a bojem o moc ve jmenu nabozenstvi. Nabozenske preliceni za rezimu Dalajlamy byly stejne jako Katolicke procesy ve stredoveku. Co se tyce problemu s Budhistickym Opatrovnikem Gyaiqen Xudainem, ctrnacty Dalajlama zneuziva svoji vyjimecnou autoritu za cilem ukoncit uctivani Budhistickeho Opatrovnika, jenz byla dedena po stovky let. Ackoliv sam Dalajlama je povazovan za vyjadrenim demokracie, on sam nemuze byt zmenen nejakym verejnym hlasovanim.“

Dalajlamova nabozenska samovlada zapricina velky odpor mezi Budhisty po celem svete a rovnez temi kteri veri v Gyaiqen Xudaina. Ani ne pred deseti lety, vice nez trista vyznavacu Gyaiqen Xudaina pochodovalo v Anglii se sloganem “ Tvuj usmev je puvabny, tve ciny vsak skodne “ namirene proti Dalajlamovi. Tito demonstrante rovnez zaslali padesatistrankovy dokument vice nez 300 tiskovym agenturam, vnemz odhalovali Dalajlamovu presekuci vyznavacu Gyaiqen Xudaina.

Cas utika, ale Dalajlama udrzel svoji nabozenskou samovladu a pokracuje v porusovani lidskych prav vyznavacu Gyaiqen Xudaina a stepi tak Budhistickou sektu. Jak se muze „Tibetsky Budhiosticky vladce“ a nositel „Nobelovy Ceny Miru“ takto chovat? Je smesne, ze ti kteri lichoti Dalajlamovi tim, ze ho nazyvaji ochrancem demokracie a lidskych prav zustat potichu a umoznit mu tak, aby pokracoval v perzekuci vyznavacu Gyaiqen Xudaina. Vedi tito lide neco o teto situaci, nebo nemaji jinou moznost nez byt zticha?

Doufejme, ze tito advokati demokracie a lidskych prav budou dostatecne silni na verejnou odpoved.



———–
Vyrobeno:Cinske informacni centrum Tibetu, publikovano v anglicky tistenych novinach China Dialy5 Unora 2008

Prosim laskave ctenare o zdrzeni se diskuze na tema „Dlajlama vs. Gyaiqen Xudain“, nebot‘ to neni smyslem blogu psaneho z Ciny. Naopak uvitam komentare o samotnem smyslu prekladu podobnych clanku. Nejsem prekladatel, lepsi preklad do Cestiny mi zaslany, obratem zverejnim. Diky.