Reklama
 
Blog | Pavel Peřina

U Sultana v Bruneji

K memu studiu na univerzite si privydelavam u firmy stejneho oboru. S jednou ze zakazek "do zamori" jak tady vtipne Australane pojmenovavaji jakykoliv odjez za hranice, byly problemy. Pro jeho reseni se kupodivu rozhodli se vyslat mne, asi meli pocit ze jako student jsem nekonecne flexibilni a jako cizinec, ze miluji cestovani. Z toho je pravda pouze to ze videt Brunejske kralovstvi si jen tak nenecham ujit. Inu prilezitosti si nekdy vybiraji nas.

Zakazka na ktere jsme delali je soucasti nove palace pro Brunejskeho sultana. Monarcha a sultan Hassanal Bolkiah je v celem kralovstvi skutecne milovan. Jak by take ne, vzdyt neni jen panovnikem, ale i majitelem zeme, ktera ma vetsinu penez pouze z jednoho zdroje – ropy a plynu. Brunaj ma rozlohu pouze jako Ustecky nebo Kralovehradecky kraj a lezi na jinak Malajskem ostrovu Borneu. Sveho casu byl sultan nejbohatsim muzem planety, to bylo ale pred nastupem technologii a Windows. Monarcha sultan se skutecne snazi o sve bohatstvi delit a mit tak pas s Brunejskym znakem znamena dozivotni socialni jistotu. Mistni neplati dane, a pracuji prevazne v administrative a to sporadicky. Vetsinu sluzeb a prace obstaravaji cizinci ze sousednich zemi, prevazne Filipin. Toto propojeni muslimskeho statu a filipinskych delniku je kupodivu caste, vetsina pracovala na stavbach v Saudske Arabii.

Behem pobytu jsem mel rovnez moznost nasvtivit jednoho z dvaceti Sultanem navrzenych kancleru. Ten nas behem navstevy provedl v kancelari vlastni sbirkou snad 30 zaramovanych fotografii se sultanem, a predvedl svuj dvanactivalcovy mercedes. Inu jiny kraj jiny mrav.

V cele zemi Brunejskeho kralosvtvi donedavna nefungovala zadna verejna doprava diky laci benzinu a neexistenci dani na dovoz aut. Teprve v poslednich letech se zavedlo par prvnich symbolickym autobusovych linek ve meste. Neexistence skolnich autobusu spojena s tradici byt na obedni siestu doma, vede k vyse uvedene sporadicke produktivite mistnich. Neni proto divu, ze sirici se neoficialni zvesti, ze sultan se chysta do duchodu vzbuzuji u mistnich obavy. Ostatne jeho nekolikaleta stavba „duchodoveho“ palace na ktere jsme se podileli, tomu asi dava za pravdu. Je tezke se vzit do obav mistnich, ale maji obavy z jeho nastupce, kterym by mel byt jeho syn Al-Muhtadee Billah Bolkiah O tom ze vladarska moudrost neni nutne geneticka svedsi prezdivka sultanova bratra Prince Jefri Bolkiah na „price plejboje“ ktery dokazal behel par let utratit neuveritelnych 15.400.000.000 dolaru.

Reklama

Nas Singapursky zamestnavatel nas jeden vecer pozval na kafe „do hotelu“, coz nam popravde prislo trochu netradicni, nicmene museli jsme mu dat za pravdu, protoze hotel Empire je stavba zcela mimo meritko zvyklych konvenci a doslova vezme dech. Dnes je v hotelu se stovkami pokoju jen minimum hostu. Jeho stavba byla soucasti hyreni prince Jefriho, ktery udajne v casove tisni vyslal svuj osobni Airbus pro zasilku italskeho mramoru.

Vlastni stavba noveho palace sultana, ktery rozhodne neni tak grandiozni jako Istana Nurul Iman s 1.788 pokoji a 257 kopelnami nebo hotel Empire. Spise jde o stavbu na kopci v dohledu Istana Nurul Iman o velikosti male skoly se samostatnou jidelnou a mesitou. Stejne jako Istana Nurul Iman, pristup na stavbu palace je az po provereni bezpecnostni sluzbou jeste pred priletem do zeme. Na palaci pracuje kazdodenne asi stovka delniku, prevazne z Filipin. Pravdou je, ze v tropickem pocasi nedaleko rovniku je pracovat venku opravdu tezke pro uzasnou silu slunce a hlavne neuveritelnou vlhkost. Vsichni delnici, vcetne mne se tak pohybovali sice neustale, ale jako ve zpomalenem filmu a s tekoucim potem. Cela stavba je tak po nekolika letech zhruba v polovine s dokoncenou mesitou a jidelnou. Je mi docela sympaticky postup, kdy je nejprve treba uspokojit bohy, pak zaludek a nakonec sebe.

Vlastne veskery material mimo vlastni cihly pochazi z exotickych zemi. Cely palac ma interier z nejbelejsiho italskeho mramoru, exterier pak ze sedeho, perlove intarsie, rucne tkane koberce z Filipin, veskere pouzite drevo z Australie a stresni tasky z Japonska. Jen toho mramoru jsem za par dni videl privazet tuny. Bylo zajimave sledovat polonahe delniky otevirajici zasilky italskeho mramoru za miliony korun s pouzitim tech nejprimitivnejsich naradi. Ac dodavatele zasilali pocitacem rezany mramor a drevene prvky, mistni remeslnici byli schopni s pomoci tech nejprimitivnejsich nastroju dokazat vse perfektne slozit. Mne fascinoval polonahy chlapik, ktery dokazal namichat jakoukoliv barvu na drobne oderky interieru. Zapadnim stylem bychom to zvadli take, stacil by pocitac, vzorkovnik, kdo vi mozna i skener. On to michal perfektne od oka v plechovce od koly.

Je znamo ze Sultan je veliky milovnik motorismu a vlastni udajne nekolik tisic (az 5000) aut vcetne skutecnych sberatelskych klenotu. Kupodivu jeho auto ve kterem jsme ho videli jezdit „do prace“, tedy z palace do palace je naprosto bezny cerny Mercedes ML63 AMG, ktery ridi sam. Sam mohu potvrdit mohu pouze to ,ze v garazi pod novym palacem je misto na maximalne 50 aut a to pravdepodobne pro sluzebnictvo.

A na zaver mala uvaha, ktere se mi dostalo behem prace na teto zakazce. Pokazde kdyz jsem jeste v Australii platil benzin, abych se dostal do prace vyrobit neco pro palac postaveny z penez z prijmu ropy, mi doslo, ze to Sultan ma vymyslene skutecne dobre. Alespon pro dalsich par desetileti.