Reklama
 
Blog | Pavel Peřina

Autobusový výlet

Stejne jako autor clanku Ztraceni v Číně jsem se ocitl v Zapadni Cine. Uzasne multikulturni mesto Kasghar jsem navstivil jen par dni po Olympijskem ohni - na namesti pod nadlidskou sochou Maoa s vstycenou pravici jeste staly tribuny a obri obrazovky porad dokola pripominajici nedavnou olympiskou atrakci.

Ja vsak zlakan blogem Desiny & Pepy jsem touzil po opravdovych horach, kde ridne vzduch a svisti sysli. Bohuzel mezi mezi Cinou a Kyrgyzstanem existuji pouze dva prechody. Nastesti jsou oba poslednich par let otevreny i pro turisty. Diky mohutnosti hor Tien-Shanu a zrejme i nedostatku politicke vule jsou oba v jizni casti zeme. Prvni Torugart je daleko logictejsi nebot‘ lezi na ceste mezi mesty Biskek a Kasghar. Bohuzel diky byrokraci z Cinske strany je to jeden z nejtezsich a dost drahych prechodu hranic – je treba objednat cestovni agentury, ktere zajisti odvoz z a druhe strany hranice, dale specialni povoleni vubec k prijezdu na hranici. K tomu je treba pripocitat nexistujici dopravu na nekolika kilometrovem uzemi „nikoho“. Nicmene, udajne je o prechod staly zajem, paradoxne pro jeho nesnadnou dostupnost jenz laka mnohe cestovatele ke zdolani. Jsou vsak vyzvy v zivote, kterym dokazu odolat a tak jsem se rozhodl pro variantu druhou, prechod Irkeshtam, otevreny od roku 2002. Ten lezi mezi mesty Kasghar a Osh. Pro prechod neni treba specialni, povoleni a jelikoz byl posledni tyden v Cervnu, ani viza pro Cechy (vizova povinnost pro Kyrgyzstan zavedena od 1.7.2008 K me spokojenosti dokonce funguje pravidelna mezinarodni autobusova linka Kasghar -Osh a zpet.

A prave tento fakt se mi pozdeji vraci jako neuveritelny. Vzdalenost mezi mesty je 500km, ale autobus ji zdolava plnych 12 hodin. Tato linka se pouziva zasadne k prevozu levneho zbozi z Ciny. Vetsinu osazenstva tak tvorily zeny z Uzbekistanu, ktere se takto podnikaji – bohuzel muzou dostat viza jen jednou do mesice, nicmene, zrejmne nejsou samy, nebot linka jezdi 3x tydne. Nejprve samotne nakladani autobusu zabralo spoustu casu, kdy ridic odmital otevrit cely nakladni prostor, proto se vetsina veci podavala prez okynko na zadni sedadla. Cely proces ma v sobe hodne Cinskeho handlovani, kdy se zavazadla nakladaji a vykladaji a ridic uctuje vice penez. Vsichni vedi ,ze to tak bude a nakonec se usmivaji a jsou spokojeni. 4 hodiny zpozdeni a muze vyjet. K memu uzasu ridic zastavuje po par kilometrech na silnici a vedle neho avie se zeleninou. Z puvodni myslenky, ze si ridic strci par krabic bananu na prilepsenou jsem ziral jak naklad celeho nakladaku (!) zmizel nekde pod autobuem jiz plne nalozenem Cinskym zbozim. Jiz u nastupovani jsem si vsiml nytovanych prasklych plechu nad koly autobusu, zrejmne zpusobeny pretizenim.

Po par stech kilometrech jizdy Cinou smerem do hor jsme odbaveni v normalni celnici. Jedinym zdrzovanim bylo obligatni – nakladani/ vykladani zavazadel ke skenovani. Vzhledem ze osazenstvo autobusu tvorily prevazne Uzbekistanske ochodnice, byla zde jiz pripravena muzska parta – a opet posledni baliky jdou nahoru jen s pomoci vice a vice bankovek. S Cinskym uzemim zacina uzemi nikoho a to doslova. Asfalt konci ne prechodem k nezpevnene silnici, ale primo drsnym vyjezdem na pole! Kyrgystanska celnice pak pripomina delnickou ubytovnu padesatych let, se vsim co v ni chybi. Kupodivu celnikum nechybelo to co uz jsem v uniforme v Cine jeste nevidel – usmev …a krasna Rustina, jazyk kteremu jsem konecne mohl rozumet.

Reklama

To zajimave vsak delo dalsich 200km. Autobus – zcela bezny silnicni model autobusu (s luzky) se vydal zkrze hory po blative ceste na prvni rychlostni stupen – a tak tomu bylo nekolik dalsich hodin. Neda se rict, ze by v po desti byly v silnici diry, spise je mezi louzemi spojovaly ostruvky na nichz ridic bravurne klickoval. Jedine auta na ceste byly ruske nakladaky Kamazy, osvecene z Rally Pariz-Dakar. Nicmene po 12 hodinach jsme se skutecne ocitli v Kyrgyzskem meste Osh. Ale to uz je jiny pribeh.

Pokud vas laka autobusove dobrodruzstvi, urcite si tuto trasu nenechte ujit, udajne jiz s Osh do Sarry Tash zpevnuji silnici. Nevypadato vsak, ze by ji mohli dokoncit v nejblizsi petiletce – na rozdil od Ciny kde nevahaji nasadit armady delniku. Nelitujte utratit penize za Kyrgyzske vizum, zle se mi Cesky bezvizovy styk nevyplatil pri navratu do Ciny, kdy jsem nemohl narychlo prejet autobusem kousek Kazachstanu. Na takove vsak uz cekaji vychodni Cinske aerolinky se pevnymi zapadnimi cenami.

Photo from Irkeshtam by Stephen Stewart.